Ryggsmerter

Ryggsmerter er den vanligste plagen i nerve-muskel-skjelettapparatet og samfunnets dyreste enkeltlidelse. Akutt vondt i ryggen (også kalt akutt lumbago) er en smertefull men som regel ufarlig tilstand. Mange blir raskt bedre men tilbakefall er dessverre vanlig. Enkelte ganger forverres tilstanden til isjias eller utvikler seg til en kronisk tilstand med gjentatte tilbakefall eller vedvarende smerter (kronisk lumbago).

Årsakene til akutte ryggsmerter er mange og sammensatte. Derfor må forebygging og behandling tilpasses individuelt og sees i et helhetsperspektiv. Søk derfor kyndig hjelp hos din kiropraktor for dette.

Vanlige symptomer

• Kan oppstå akutt eller gradvis
  • Smertefull og stiv korsrygg, verst om morgenen og ved sitting
  • ”Kom-i-gang” smerter etter langvarig ro
  • Best å gå og ligge
  • Ryggskjevhet for å unngå smerte
  • Ryggen ”svikter”
  • Smerter ned i hofte og ben

Vanligste årsaker

• Arvelighet
  • Lite fysisk aktivitet
  • Overvekt
  • Plutselige overbelastninger
  • Aktivitet med gjentatt feilbelastning
  • Psykiske belastninger og mistrivsel

Utbredelse og varighet

• 4 av 5 vil få vondt i ryggen i løpet av livet
  • Halvparten av oss har hatt plager siste året
  • 1 av 10 har ryggsmerter nå

Kiropraktisk behandling
Hovedmålsettingen ved kiropraktorbehandling er å redusere smerte, fremme generell helse og øke livskvalitet ved å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem. I behandlingen av den enkelte pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv etter en totalvurdering. Kiropraktoren anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og – teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem:

• Spesifikk leddbehandling
  • Tøyninger
  • Muskulære teknikker
  • Nevrologiske teknikker
  • Stabiliserende trening
  • Øvelser, råd og veiledning

Dette kan du selv gjøre
Ved akutt vondt i ryggen: Finn en så smertefri stilling som mulig slik at klarer å slappe av. Start med forsiktige bevegelser med denne stillingen som utgangspunkt. Begynne å gå så snart du klarer det. Konsentrer deg om å slappe av slik at du beveger deg så uanstrengt og naturlig som mulig selv om det gjør vondt. Si til deg selv at det går over.

Veksle mellom bevegelse og avlastning i smertefrie stillinger. Slik klarer du totalt å bevege deg mer uten å overdrive. Gå heller mange korte turer enn en lang.

Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake i bevegelse og opptar normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. Du kan ha nytte av smertestillende og betennelsesdempende medikamenter for å lindre smerter i akuttfasen.

Tverrfaglige retningslinjer (Nasjonalt Ryggnettverk 2002)
De fire behandlingstiltakene som er dokumentert effektive for ryggsmerter og klart anbefales i retningslinjene er:

• Oppfordre til bevegelse og aktivitet
  • Spesifikk leddbehandling (manipulasjonsbehandling)
  • Reseptfrie smertestillende medikamenter
  • Generell trening/mosjon

Overforsiktighet i form av unødvendig sengeleie og passivitet frarådes klart da dette dokumentert gjør galt verre. Retningslinjene som du finner på www.formi.no er dermed helt i tråd med kiropraktikkens grunnregler og tradisjon. ("formi" er forkortelsen for "den offentlige Formidlingsenheten for muskel- og skjelettlidelser").

Slik kan du selv forebygge

• Hold deg i form gjennom lystbetont mosjon og variert aktivitet
  • En halvtimes daglig tur, helst på variert og mykt underlag, smører ryggen
  • Aktiviteter som gange, sykling eller svømming gjør godt for hele kroppen
  • Varierer arbeidsstillingen, ”den beste sittestillingen er den neste”
  • Søk trivsel rundt egen arbeids- og livssituasjon

Når du bør oppsøke en kiropraktor:

Når du har smerter eller er usikker på om noe er galt med ryggen din.
Kiropraktoren vil undersøke deg og finne ut hva som feiler deg, kunne gi deg gode råd og behandling om nødvendig.

Når du ikke raskt blir bedre i ryggen.
Kiropraktoren vil vurdere om du trenger behandling, eller henvises til andre spesialister.

Dersom det er nødvendig med røntgenundersøkelse, CT eller MR.
Kiropraktoren kan henvise til de undersøkelsene du behøver.

Når du ikke kan gå på jobb på grunn av ryggsmerter.
Kiropraktorer kan gi sykmelding når dette er nødvendig.

Kiropraktoren, din nerve-muskel-skjelett-ekspert
En kiropraktor er spesialist på plager i bevegelsesapparat og nervesystem. De vanligste muskelskjelettlidelsene som kiropraktoren behandler er ryggsmerter, nakke- og skuldersmerter, hodepine, migrene, svimmelhet, armsmerter, bensmerter og bekkensmerter.

• 5-6-års universitetsutdannelse
  • 1 års offentlig turnustjeneste
  • Autorisasjon

Landets 300 offentlig godkjente kiropraktorer hjelper Norges befolkning til en bedre hverdag. Hvert år utfører norske kiropraktorer nærmere 2 millioner undersøkelser og behandlinger.

Sivert Thonstadsvei 11. 7072 Heimdal   -   Tlf: 72 88 72 10   -   Fax: 72 88 14 33   -   Åpningstider: Man-Tors 0800 - 1600 - Fredag 0800 - 1400

Levert av